16 August 2010

Posting 2010 vs Posting 2005

Alhamdulillah SK. Ldg Bode Kretam menerima 2 orang guru lagi. pagi tadi aku mewakili sekolah untuk menghadiri Taklimat penempatan Guru Kpli ambilan khas Jun 2009 di PKG Kinabatangan.
majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh PPD seterusnya ada taklimat sekolah-sekolah yang terdapat di kinabatangan dan ceramah motivasi oleh Pen. PPD. Segalanya berjalan lancar, ada LCD dan cukup meriah majlisnya.dan akhir sekali upacara penyerahan guru-guru baru kepada Guru Besar atau wakil Guru Besar.

Sekolah Kebangsaan Ladang Bode Kretam menerima 2 orang guru. Tapi yang datang pagi tadi hanya 1 orang. Cewek dari Tamparuli.Opsyen Pemulihan.

Teringat pulak mula baru posting Sabah. Tanggal 5hb januari 2005 sekumpulan guru-guru agama yang kena posting di Lahad Datu, Kunak dan Kinabatangan menaiki pesawat di Kota Kinabalu. Oleh sebab barang terlebih berat, aku kena bayar caj barang RM 15.

dalam pesawat ,hati cukup gementar sebab tak dapat bayang tempat baru yang hendak dituju. Sampai Lahad Datu..taklimat ringkas oleh PPG pada masa itu, En. zainal Abidin Laja. Kemudianm geng guru ke Kinabatangan ke Kinabatangan menaiki bas diiring oleh En. Amdan Assim (PKG pada masa itu) mengambil masa lebih kurang 1 jam setengah dan solat Asar di SM Sains Lahad Datu.

Sampai SMK Bukit Garam 2, guru-guru agama disambut Ustaz Zaidi Mustafa (SMK Bukit Garam) dan berehat serta tidor di asrama SMK Bukit Garam 2. Malam tu makan di Restoren Ustaz Darul..Suasana malam di pekan sedco Kianbatangan pada masa tu berbeza sikit dengan sekarang.

Besoknya tanggal 6 Januari 2005, sekali lagi ada taklimat oleh PPd Kinabatangan (En. Mordin) pulak. Taklimat ringkas di bilik mesyuarat SMK Bukit Garam 2. Kebetulan Guru-guru besar ada mesyuarat di PPd pada masa itu. jadi mana yang ada Guru Besar datang ke tempat penginapan kami akan ikut GB masing-msing ke sekolah.

Yang aku ingat GB SK. Tomanggong datang ambil Ustaz Azrul . Kemudian Ustaz Hairizan tiba-tiba ada bot nk mudik naik ke Desa Permai. Masa tu sungguh sayu sorang-sorang kawan hilang ikut GB masing-masing. yang tinggal yang jauh-jauh termasuk aku.he2

Akhirnya aku masuk jugak ke sekolah setelah beberapa hari termanggu di asrama tu. Jam 4 pagi seorang sahabat hantar aku ke Masjid al-Ghaffar dan dia tinggal aku sorang2 kat situ. Bunyi salakan anjing masa tu amat menakutkan dan kelibat Unser Ustaz Darul datang jam 4 lebih dan pagi tu aku pertama kali jejak kaki ke bandar Sandakan. Setelah semalaman tidor atas kapal, kebesokannya baru bertolak ke Tundun Bohangin. Dan aku merupakan guru ke 2 selepas Guru Besar. Ketiga guru LPBS Maktab Sandakan. 3 ja guru.

Pagi tadi sahabat lama yang jugak GB SK. Tundun Bohangin gembira dan tersenyum lebar sebab 2 orang guru akan masuk ke SK. Tundun Bohangin. Semakin ramai guru di sana mungkin 12 atau 13 orang sudah. Tahniah En. jahrin Nasrin. Teruskan usaha mendidik anak bangsa.

Kepada guru baru yang di hantar ke padalaman, anggaplah ini sebagai titik mula dalam kehidupan. Percayalah, pengalaman mengajar di pedalaman sungguh indah dan amat bermakna sekali serta tak ternilai.

Kepada guru baru ke SK Ladang Bode Kretam, tahniah jugak.selamat timba pengalaman baru. 12.35 tengahari tugas aku selesai..dan memecut BLM Saga aku keluar dari sekolah dan Ladang estet Kretam macam pasukan rally Felda ...

No comments:

Post a Comment

Ulasan pembaca;